Meerbegaafd

Er bestaan vrij duidelijke verschillen tussen mensen die meerbegaafd zijn (die een IQ hebben ver boven het gemiddelde maar onder de hoogbegaafdheidsgrens zitten) en hoogbegaafden. Het verschil zit in de kenmerken, zoals onder andere de intensiteit waarmee hoogbegaafden dingen doen en beleven.

Zo is een meerbegaafde vaak belangstellend en geïnteresseerd, een hoogbegaafde is meestal nieuwsgierig, voelt een zeker drang tot onderzoeken en het vergaren van nieuwe kennis. Een meerbegaafde leert vaak makkelijk in ons schoolse systeem. Hieronder een overzicht om het verschil duidelijk te maken tussen een meerbegaafde, slimme leerling en een hoogbegaafde leerling. Want hoogbegaafde leerling hebben echt iets anders nodig binnen het onderwijs!

John Irvine (2001) bracht met zijn onderzoek aan aantal inzichtelijke verschillen tussen hoogintelligent en hoogbegaafd in kaart. Een scherpe grens tussen ‘hoogbegaafd’ en ‘hoog-intelligent’ kan niet worden getrokken. Wel kan kennis van deze verschillen bij de begeleiding van begaafden van waarde zijn:

Slimme leerling:  Hoogbegaafde leerling: 
Kent de antwoorden Heeft altijd vragen
Is ervaren in het van buiten leren Is een groot gisser (leidt af uit de context)
Is geïnteresseerd in objecten Is een zeer nieuwsgierige onderzoeker
Is gefocust en oplettend in de klas Is diep mentaal en fysiek betrokken, soms wegdromend
Houdt van simpele logica Drijft op complexiteit
Houdt van woorden Gebruikt ongewoon complexe vocabulaire
Heeft goede ideeën Heeft flitsende, gekke, onnozele en vreemde ideeën
Werkt hard Hangt wat rond en probeert uit / test uit
Beantwoordt de vragen Discussieert in detail, is kritisch, bewerkt stellingen
Presteert bovengemiddeld in de klas Kan bovengemiddeld, gemiddeld of beneden gemiddeld presteren
Hoort bij de top van de groep Is vaak een eenling
Luistert met interesse Laat sterke gevoelens en opinies zien
Leert gemakkelijk Weet het vaak al
6 à 8 herhalingen voor meesterschap 1 à 2 herhalingen voor meesterschap
Begrijpt ideeën Ontwikkelt en bewerkt ideeën
Geniet van leeftijdgenoten Prefereert vaak ouder gezelschap
Begrijpt de bedoeling of betekenis Onderzoekt de toepassingen
Maakt zijn werk af Start projecten
Kopieert nauwkeurig Creëert nieuwe projecten
Houdt van school Geniet van leren
Technicus Uitvinder
Is tevreden over eigen leren/kunnen Is hoogst zelfkritisch

 

Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on LinkedInShare on Google+Email this to someone

Reacties zijn gesloten.