Meerbegaafd

Er bestaan vrij duidelijke verschillen tussen mensen die meerbegaafd zijn (die een IQ hebben ver boven het gemiddelde maar onder de hoogbegaafdheidsgrens zitten) en hoogbegaafden. Het verschil zit in de kenmerken, zoals onder andere de intensiteit waarmee hoogbegaafden dingen doen en beleven.

Zo is een meerbegaafde vaak belangstellend en geïnteresseerd, een hoogbegaafde is meestal nieuwsgierig, voelt een zeker drang tot onderzoeken en het vergaren van nieuwe kennis. Een meerbegaafde leert vaak makkelijk in ons schoolse systeem. Hieronder een overzicht om het verschil duidelijk te maken tussen een meerbegaafde, slimme leerling en een hoogbegaafde leerling. Want hoogbegaafde leerling hebben echt iets anders nodig binnen het onderwijs!

John Irvine (2001) bracht met zijn onderzoek aan aantal inzichtelijke verschillen tussen hoogintelligent en hoogbegaafd in kaart. Een scherpe grens tussen ‘hoogbegaafd’ en ‘hoog-intelligent’ kan niet worden getrokken. Wel kan kennis van deze verschillen bij de begeleiding van begaafden van waarde zijn:

Slimme leerling: Hoogbegaafde leerling: 
Kent de antwoordenHeeft altijd vragen
Is ervaren in het van buiten lerenIs een groot gisser (leidt af uit de context)
Is geïnteresseerd in objectenIs een zeer nieuwsgierige onderzoeker
Is gefocust en oplettend in de klasIs diep mentaal en fysiek betrokken, soms wegdromend
Houdt van simpele logicaDrijft op complexiteit
Houdt van woordenGebruikt ongewoon complexe vocabulaire
Heeft goede ideeënHeeft flitsende, gekke, onnozele en vreemde ideeën
Werkt hardHangt wat rond en probeert uit / test uit
Beantwoordt de vragenDiscussieert in detail, is kritisch, bewerkt stellingen
Presteert bovengemiddeld in de klasKan bovengemiddeld, gemiddeld of beneden gemiddeld presteren
Hoort bij de top van de groepIs vaak een eenling
Luistert met interesseLaat sterke gevoelens en opinies zien
Leert gemakkelijkWeet het vaak al
6 à 8 herhalingen voor meesterschap1 à 2 herhalingen voor meesterschap
Begrijpt ideeënOntwikkelt en bewerkt ideeën
Geniet van leeftijdgenotenPrefereert vaak ouder gezelschap
Begrijpt de bedoeling of betekenisOnderzoekt de toepassingen
Maakt zijn werk afStart projecten
Kopieert nauwkeurigCreëert nieuwe projecten
Houdt van schoolGeniet van leren
TechnicusUitvinder
Is tevreden over eigen leren/kunnenIs hoogst zelfkritisch

 

Reacties zijn gesloten.