Impressie uit de verrijkingsklas van Anne Marie

Wat hebben we geleerd?
We hebben ons verdiept in DNA. Hierbij konden we de vaardigheden waarnemen en nauwkeurig zijn goed gebruiken. Daarnaast zijn de kinderen uitgedaagd om dieper na te denken over de ethische kant van technische mogelijkheden.

Wat hebben we gedaan?
Om een abstract onderwerp als DNA begrijpelijk te maken voor de kinderen hebben we verschillende opdrachten gedaan. Als introductie een onderzoekje in spelvorm over de verschillen in erfelijke eigenschappen. De kinderen konden thuis verder onderzoek doen naar de erfelijke eigenschappen in de familie.

Ook deden we een circuit met allerlei opdrachtjes. We bouwden een babydier op basis van een aantal gegeven eigenschappen van de ouders, we maakten een DNA-profiel op basis van onze eigenschappen, keken een filmpje met informatie en we bekeken hoe onze unieke vingerafdruk eruit zag.

De les daarna keken we een filmpje over de mogelijkheden die al die kennis over DNA ons nu en in de toekomst gaat opleveren (zie deze link). Met de CRISPR-cas methode kunnen we al veranderingen in het DNA aanbrengen. Dit kan problemen oplossen (zoals erfelijke ziekten), maar het stelt ons ook voor ethische dilemma’s. Stel dat we mensen kunnen verbeteren… Welke vragen levert dit dan op? De opdracht was om alleen vragen stellen en nog geen antwoorden geven. Voor sommigen bijna een onmogelijke opdracht, maar er kwamen wel prachtige vragen naar boven.

Komen er mensen met superkrachten?
Hoe moet dat dan met de sport?
Wordt het een probleem als er allemaal mooie mensen zijn?
Wat zijn eigenlijke mooie mensen?
Wordt de mens een product?
Wie is er de baas over het DNA? Stel dat het in verkeerde handen valt…

Het gesprek over deze vragen voerden we met onze denkhoeden op. We bekeken het dilemma van de positieve, negatieve, creatieve en emotionele kant.

Daarna mochten ze aan de slag met een doe-opdracht. Dat is aan deze groep wel besteed. De rust keerde weer terug en iedereen was fanatiek aan de slag. Er werd van allerlei soorten materiaal een DNA-helix gebouwd, waarbij vooral de kronkel een uitdaging was.

Voor gesprekken thuis of op school
De denkhoeden van De Bono zijn erg leuk om in te zetten bij een debat of (filosofisch) gesprek. Je kunt er van alles over vinden op internet. bijv. https://www.wetenschapsknooppuntzh.nl/blog/leerlingen-zien-meer-door-denkhoeden/

Deel je ervaringen en lees die van anderen!

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *