Kennismaking in de verrijkingsklassen

Onze nieuwe verrijkingsklassen in Amstelveen en Voorburg zijn weer enthousiast van start gegaan. Hoe maakten de kinderen kennis met elkaar? Enkele fragmenten uit de klassen van Leonie, Jente en Ytien.

Zelf een kennismakingsspel bedenken
De kinderen kregen de opdracht om in groepjes zelf een kennismakingsspel te verzinnen. Voordat we begonnen, hebben we een lijst gemaakt van de voorwaarden waaraan het spel moest voldoen (aantal personen, tijdsduur, wat wil je weten over elkaar etc.). Tijdens deze opdracht stond het samenwerken centraal: hoe kom je tot één idee?, hoe kan je verschillende ideeën combineren? hoe zorg je dat iedereen aan het woord komt? Dat is soms best lastig. Uiteindelijk is het alle groepjes gelukt om in overleg een spel te maken. Eén groepje had bedacht om met K’nex aan de slag te gaan. Ze maakten een rad met daaraan verschillende vragen. Uiteraard werden de spellen meteen gespeeld!

Vooroordelen en nieuwsgierigheid naar een ander
Bij deze opdracht hebben de kinderen plaatjes en woorden die bij hen passen uit tijdschriften geknipt en op een vel geplakt. Vervolgens hield iemand zijn blad met plaatjes omhoog en mochten de andere kinderen zeggen waarom ze dachten dat iemand de plaatjes had gekozen. Degene met het blad mocht daar niet direct op reageren. Pas daarna mocht diegene binnen een minuut uitleggen wat de daadwerkelijke reden of achtergrond was. Soms bleek er verschil in tussen wat de kijker dacht te zien en degene die de plaatjes voor zichzelf had uitgekozen. Er werd een koppeling gemaakt met vooroordelen; wat vond je het beste vooroordeel en welke paste het minst bij je? Hoe zit dat bij hoogbegaafdheid? Met elkaar kwamen we ook tot de conclusie dat het belangrijk is dat je de ander bevraagt: waarom heb je dit gekozen? Kortom: een oefening in wezenlijke nieuwsgierigheid naar de ander.
Tip aan ouders en leerkrachten: Probeer eens met elkaar in gesprek te gaan over vooroordelen. Wanneer heb je vooroordelen? Wat doen vooroordelen met je?

Pingpongbalbaan
De kinderen hebben een baan voor een pingpongbal gebouwd. De pingpongbal moest exact zeven seconden over de baan doen. Interessant was om te zien hoe de kinderen nog kijken naar wat mag en wat niet. En daarbij, wie neemt die beslissing eigenlijk? Is dat een groepsproces, of is er één iemand die bepaalt? Gaan de kinderen of de groepjes met elkaar in discussie, laat je je beperken door de regels of zie je mogelijkheden?
Tip: Kijk de komende tijd eens in welke situaties je welke vaardigheid nodig hebt (praktische, creatieve of analytische intelligentie). Op welke manier zet je dat in en wat is belangrijk? Wat heb je nodig om jouw opdracht succesvol te maken?

Succesvolle intelligentie
In de eerste lessen maakten de kinderen ook kennis met de theorie van Robert Sternberg. Er wordt gesproken van succesvolle intelligentie wanneer het creatieve, analytische en praktische denkvermogen ingezet wordt – vaardigheden die getraind kunnen worden. Ze komen vaak aan bod in de verrijkingsklassen bij deDNKRS, dus daarover volgt meer in een volgende impressie.

Deel je ervaringen en lees die van anderen!

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *