HSP Congres: Van label naar meerwaarde!

Op 29 november 2019 vindt het HSP (hoogsensitieve personen) Congres plaats. Het jaarlijks terugkerende congres slaat een brug tussen wetenschap en praktijk met als doel de kracht en eigenschappen van hoogsensitiviteit op de kaart te zetten, zodat HSP talent meer waarde kan toevoegen aan onze maatschappij.

De gevolgen van gemis aan informatie over HSP en verkeerde toepassing van de oplossingen in de werkvormen met HSP’ers zijn groot, voor het bedrijfsleven, voor het onderwijs en in de zorgsector.

Thema: Van label naar meerwaarde
Op het podium staan diverse gerespecteerde nationale en internationale sprekers uit de wetenschap, de zorg, het onderwijs en het bedrijfsleven met hun visie, ervaring en de meest recente onderzoeksresultaten omtrent hoogsensitiviteit. Daarnaast zullen verschillende experts met hun workshops toespitsen op de praktische toepassing en ervaringen delen uit hedendaagse situaties. Alle sprekers focussen op de meerwaarde van de kwaliteiten van HSP en de mensen erachter.

Inspiratiepanels
Ook wordt dit jaar gehoor gegeven aan de wens voor verdieping via twee inspiratiepanels. Een van de panelleden (voor het panel Onderwijs & opvoeding) is Marianne van Gelder, mede-oprichter van deDNKRS. Hierdoor zijn wij in de gelegenheid om u een kortingscode voor deelname aan het congres aan te bieden.

Kortingscode
15% korting bij aanmelding vóór 1 augustus
10% korting bij aanmelding vóór 29 november
Kortingscode: MVG226

Elke deelnemer van het HSP Congres ontvangt een digitaal certificaat van deelname. Dit kan worden gebruikt voor accreditaties.

Complimenten geven? Prijs het proces

“Free the childs potential, and you will transform him into the world” (Maria Montessori)

Mindset; complimenten geven en fouten maken moet
“Uitdaging ga ik liever uit de weg. Als ik kritiek krijg word ik boos en onzeker. Fouten maak ik liever niet, straks denken ze nog dat ik dom ben. Hij is hier veel beter in dan ik, dus ik doe geen moeite meer. Ik kan dit toch niet dus ik doe het niet meer.”

Dit zijn zomaar een paar uitspraken die voortkomen uit een vaste mindset. Met een vaste mindset heb je de overtuiging dat je talenten en aanleg vastliggen en niet of nauwelijks te beïnvloeden zijn. Dit kan je ontwikkeling en prestaties in de weg staan, zo ontdekte de Amerikaanse psychologe Carol Dweck. Zij deed tientallen jaren onderzoek naar motivatie en prestatie. Haar onderzoek leverde belangrijke inzichten op over faalangst en motivatieproblemen en hoe we dit gedrag kunnen voorkomen en bijsturen.

Carol Dweck beschreef twee verschillende mindsets: de vaste mindset en de groeimindset. Personen met een groeimindset gaan ervan uit dat je je eigen talenten en intelligentie kunt ontwikkelen door te oefenen en bij te leren. Als je denkt met een groeimindset, geloof je dat je talent kunt ontwikkelen, je gaat moeilijkheden niet uit de weg en spant je graag in om iets nieuws te leren. Je bent niet bang om fouten te maken en weet dat je daarvan juist weer kunnen leren. Stralend falen! Uitdagingen maken dat deze personen hard gaan werken en blijven doorzetten. Bij inspanning hebben zij het gevoel slim bezig te zijn.

Wanneer je met een vaste mindset denkt, geloof je dat intelligentie en talent vaststaande gegevens zijn, je houdt niet van uitdagingen en je voelt je dom als je fouten maakt. Iedereen beschikt over zowel een groei- als een vaste  mindset. Welke mindset zich manifesteert kan per situatie verschillen en soms hoeft een vaste mindset geen probleem te zijn. Als een vaste mindset gaat domineren kan dat je ontwikkeling en voortgang echter in de weg gaan zitten. Je kunt jezelf erin oefenen de patronen en valkuilen van deze mindset te herkennen en om te buigen naar een groeimindset.

Met een groeimindset zul je gelukkiger worden, zegt Dweck. Niet alleen als leerling, maar ook als ouder, partner of als werknemer. Door een groeimindset zul je het weer opnieuw proberen als er even iets misgaat. Met een groeimindset ervaar je een fout maken als een waardevol leermoment in plaats van als een mislukking. De groeimindset brengt je verder. En het goede nieuws is: de groeimindset kun je aanleren. Je mindset is volgens Dweck uiteindelijk niets anders dan een overtuiging over jezelf, en die kun je veranderen.

Complimenten geven – prijs het proces!
Complimenten geven helpt het kind om de stap van een vaste mindset naar een groeimindset te maken, maar daarbij maakt Dweck wel een belangrijk onderscheid tussen het prijzen van het proces of het product. Volgens Dweck is het belangrijk om kinderen niet te prijzen of te complimenteren om hun intelligentie, talent of het product dat zij laten zien. In plaats daarvan moet je het kind complimenteren om het proces: hun inzet, hun strategieën, hun focus, hun doorzettingsvermogen, hun verbeteringen.

Het verschil lijkt misschien subtiel, het maakt echter een groot verschil! Het vormt een veel voorkomende valkuil; omdat hoogbegaafde kinderen regelmatig iets uitzonderlijks laten zien, kan de omgeving van een hoogbegaafd kind onbewust geneigd zijn niet het proces maar het product te prijzen. Terwijl het kind dat zijn leeftijdsgenoten ver vooruit is, zich helemaal niet hoeft in te zetten om iets voor elkaar te krijgen. Complimenten die een vaste mindset in de hand werken: ‘Wat ben jij knap, wat goed dat je alweer een 10 hebt gehaald, wat een mooie tekening.’

Volgens Dweck kun je je kind helpen om een groeimindset te ontwikkelen met complimenten die passen bij een groeimindset. Prijs het proces in plaats van het product. Vergelijk het kind daarbij niet met anderen maar met zichzelf, zodat het kind gaat letten op de eigen vooruitgang en zichzelf niet steeds vergelijkt met de omgeving. Geef complimenten voor inzet, aanpak, concentratie en doorzettingsvermogen. Leg de focus op vooruitgang en moedig het nemen van (gecalculeerde) risico’s aan. Geef uitleg over de werking van het brein en maak duidelijk dat vaardigheden leerbaar zijn, dat capaciteiten uitgebreid kunnen worden door oefening. Als je het woordje ‘nog’ toevoegt aan iets dat je niet kunt, dan kun je het dus leren: ‘Ik ken de tafels nog niet’. Vervang in het dagelijks taalgebruik woorden als ‘fouten maken’ door ‘oefenen’. Zorg dat je je bewust bent van je eigen mindset en herken de mindset die je op bepaalde momenten inzet; hierdoor kun je zelf bewuster de groeimindset inzetten. En goed voorbeeld doet goed volgen.

Complimenten die passen bij een groeimindset:
• Wat goed zeg! Een paar maanden geleden kon je dat nog niet.
• Je kunt echt zien dat je geoefend hebt!
• Wat goed dat je het niet opgegeven hebt na die tegenvaller. En nu zie je dat het je wel lukt!
• Wat kun jij de tafels snel opzeggen, je hebt zeker veel geoefend?
• Dat heb je goed aangepakt, daarom ging het zo goed!
• Wat top dat je je zo inzet vandaag.
• Dat heb je snel onder de knie gekregen!

Geschreven door: Marianne van Gelder
Lees meer in haar boek hoogbeGAAFd LEVEN

Bron:
Dweck, C.S., 2013: Mindset, de weg naar een succesvol leven, ouderschap, bedrijfsleven, sport, school, relaties, SWP.

Tips voor trips in de zomervakantie

Het Universum van Amsterdam (Amsterdam)
De grootste kaarten ter wereld liggen in de vloer van de Burgerzaal, in het hart van het Koninklijk Paleis Amsterdam (voorheen het Stadhuis). In de tentoonstelling Het Universum van Amsterdam – Schatten uit de Gouden Eeuw van de cartografie wordt het verhaal van de unieke vloerkaarten in de Burgerzaal verteld. Ook is een selectie van de mooiste Amsterdamse kaarten en atlassen uit de zeventiende eeuw te zien.

Presence, tentoonstelling in Groninger Museum (Groningen)
Presence is het eerste grote museale soloproject van kunstenaar en innovator Daan Roosegaarde. Presence is een 800 m2 groot levend lab. De installatie bestaat uit verschillende sferen waardoor de bezoeker allerlei perspectiefwisselingen ondergaat – van groot en massief naar klein en beweeglijk, van donker naar licht. In de ene zaal tekenen futuristische bollen lijnen op de grond. Een andere zaal lijkt gevuld met lichtgevend sterrenstof, wat doet denken aan het uitzicht op een grote stad vanuit een vliegtuig. Er zijn ook ruimtes die bezoekers lijken te scannen door ze in silhouetten en patronen vast te leggen. De interactie tussen bezoeker en kunstwerk levert steeds nieuwe beelden op. Kijken en observeren, maar vooral aanraken, voelen en bewegen zijn essentieel.

Doe- & draaidagen Oyfo Techniekmuseum (Hengelo)
Iedere derde zondag van de maand is er een Doe- & draaidag in het Oyfo Techniekmuseum. Voor jong en oud is het een leuk spektakel om de oudere machines in werking te zien. Geniet van de grommende, tikkende, zuigende en ronkende machines. Hier zie en voel je hoe vroeger fabrieken, stoomschepen en treinen werden aangedreven.

Wadlopen (de Waddeneilanden)
Met je voeten in het slik of het water maak je zelf deel uit van de natuur. De weidsheid van het Waddengebied is overweldigend en uniek. Een ongerept stuk natuur in Nederland waar de zee en de wind vrijelijk hun gang kunnen gaan. Zwerftochten over het wad zijn ook heel geschikt voor kinderen vanaf de leeftijd van 10 jaar. De tochten staan in het teken van het ontdekken en beleven van het wad met zijn unieke landschap.

Kattevennen en Cosmodrome (Genk, België)
Het Europlanetarium Genk is een volkssterrenwacht met een tot Cosmodrome uitgebouwd planetarium in het natuur- en recreatiegebied Kattevennen, ten noordoosten van het centrum van Genk. Het functioneert tevens als een van de zes toegangspoorten naar het Nationaal Park Hoge Kempen. Het Cosmodrome organiseert tal van interessante activiteiten; van theater onder de vallende sterren tot zonnekijkdagen en van 360-graden-shows over het heelal tot maankampen.

Tekenen in het Rijksmuseum van Oudheden (Leiden)
Studio RMO is een tentoonstelling én een tekenatelier. Je kunt de kunst van de oude Grieken bewonderen en als tekenaar aan de slag gaan. In Studio RMO sta je oog in oog met gipsen replica’s van beroemde Griekse beelden uit de oudheid. Griekse kunstenaars waren namelijk waanzinnig goed in het maken van beelden. Bestudeer de beelden, doe de tekenopdrachten en word zélf de kunstenaar!

Nieuw tarief verrijkingsklassen vanaf schooljaar 2019/2020

Wij willen graag de kwaliteit blijven bieden die u van ons gewend bent. Na jarenlang hetzelfde tarief te hebben gehanteerd, is de prijs van de verrijkingsklas met ingang van schooljaar 2019/2020 verhoogd.

Deze verhoging is gebaseerd op cijfers van het CBS. Het nieuwe tarief bedraagt: € 855,- per cyclus van 15 lessen (inclusief verslagen, rapport, 10-minutengesprek en materialen, vrijgesteld van btw).

Bij inschrijving voor een heel jaar in één keer betaalt u € 1.539,00. U ontvangt dan dus 10% korting op het jaarbedrag (direct te verrekenen wanneer het bedrag in één keer wordt betaald of te verrekenen bij de tweede periode wanneer wordt gekozen voor betaling in twee delen). De korting vervalt wanneer halverwege alsnog wordt gestopt met de klassen.

Heeft u hierover vragen, bel ons dan gerust.

Impressie uit de verrijkingsklas van Anne Marie

Wat hebben we geleerd?
We hebben ons verdiept in DNA. Hierbij konden we de vaardigheden waarnemen en nauwkeurig zijn goed gebruiken. Daarnaast zijn de kinderen uitgedaagd om dieper na te denken over de ethische kant van technische mogelijkheden.

Wat hebben we gedaan?
Om een abstract onderwerp als DNA begrijpelijk te maken voor de kinderen hebben we verschillende opdrachten gedaan. Als introductie een onderzoekje in spelvorm over de verschillen in erfelijke eigenschappen. De kinderen konden thuis verder onderzoek doen naar de erfelijke eigenschappen in de familie.

Ook deden we een circuit met allerlei opdrachtjes. We bouwden een babydier op basis van een aantal gegeven eigenschappen van de ouders, we maakten een DNA-profiel op basis van onze eigenschappen, keken een filmpje met informatie en we bekeken hoe onze unieke vingerafdruk eruit zag.

De les daarna keken we een filmpje over de mogelijkheden die al die kennis over DNA ons nu en in de toekomst gaat opleveren (zie deze link). Met de CRISPR-cas methode kunnen we al veranderingen in het DNA aanbrengen. Dit kan problemen oplossen (zoals erfelijke ziekten), maar het stelt ons ook voor ethische dilemma’s. Stel dat we mensen kunnen verbeteren… Welke vragen levert dit dan op? De opdracht was om alleen vragen stellen en nog geen antwoorden geven. Voor sommigen bijna een onmogelijke opdracht, maar er kwamen wel prachtige vragen naar boven.

Komen er mensen met superkrachten?
Hoe moet dat dan met de sport?
Wordt het een probleem als er allemaal mooie mensen zijn?
Wat zijn eigenlijke mooie mensen?
Wordt de mens een product?
Wie is er de baas over het DNA? Stel dat het in verkeerde handen valt…

Het gesprek over deze vragen voerden we met onze denkhoeden op. We bekeken het dilemma van de positieve, negatieve, creatieve en emotionele kant.

Daarna mochten ze aan de slag met een doe-opdracht. Dat is aan deze groep wel besteed. De rust keerde weer terug en iedereen was fanatiek aan de slag. Er werd van allerlei soorten materiaal een DNA-helix gebouwd, waarbij vooral de kronkel een uitdaging was.

Voor gesprekken thuis of op school
De denkhoeden van De Bono zijn erg leuk om in te zetten bij een debat of (filosofisch) gesprek. Je kunt er van alles over vinden op internet. bijv. https://www.wetenschapsknooppuntzh.nl/blog/leerlingen-zien-meer-door-denkhoeden/

Cursus Kennen en coachen van hoogbegaafde leerlingen in het vo

Hoe begeleid je hoogbegaafde leerlingen in de klas en op school? Wat heeft een hoogbegaafde leerling nodig? Deze en meer vragen staan centraal in vijf trainingsmiddagen voor docenten, begeleiders en coaches in het voortgezet onderwijs.

Inhoud van de cursus
We gaan aan de slag met wat hoogbegaafdheid nu eigenlijk is en hoe je hoogbegaafde leerlingen (die wel of niet onderpresteren) kunt herkennen. Daarbij spelen executieve functies, metacognitie en specifieke begaafdheidskenmerken een duidelijke rol.

Je leert oplossingsgerichte coachingstechnieken om met hoogbegaafde leerlingen in gesprek te gaan. Ten slotte gaan we nadenken over uitdagende programma’s en aan de slag met het maken van verrijkingsopdrachten.

Zin om mee te doen?
De training start in september 2019 op de Pieronlaan 7 in Amstelveen. Er is ruimte voor 15 docenten.
Data (onder voorbehoud): 3 oktober, 7 november, 12 december 2019, 23 januari en 13 februari 2020.
Kosten: 900 euro (vrijgesteld van btw)

Inschrijven

Wilt u op de hoogte blijven van de informatie rond de cursus? Meld u dan aan voor de nieuwsbrief.

Ontmoetingen met andere hoogbegaafden

Het initiatief om mensen die net als jij snel, sensitief, autonoom en creatief zijn, met elkaar in contact te brengen, werpt vruchten af. De afgelopen twee jaar organiseerden we voor diverse groepen reeksen van drie dialoogavonden, waarbij we in gesprek gingen over thema’s gerelateerd aan hoogbegaafdheid.

We hebben gemerkt dat de deelnemers erg blij zijn met dit soort contact. Het voorziet in een behoefte. Mensen voelen zich nog wel ‘anders’, maar minder alleen daarin. Omdat ze ontdekken dat er meer mensen zijn die denken, voelen en ervaren zoals zij.

Een groot deel van de deelnemers komt na de reeks van avonden zelf-georganiseerd bij elkaar. Bijvoorbeeld om verder met elkaar in gesprek te gaan – want het aantal te onderzoeken thema’s is groter dan drie – en soms ook om dingen te ondernemen (muziekavond, yoga-avond, workshop focusing).

Nieuwe groep

Mocht je interesse hebben om mee te doen, dan start er vanaf april weer een nieuwe groep van maximaal 8 deelnemers. De dialoogavonden staan gepland voor:

  • donderdag 23 mei
  • woensdag 19 juni
  • woensdag 3 juli

Bedoeling van de avonden

De kracht van de groep
De bedoeling van de avonden is allereerst het ontmoeten van gelijkgestemden. Het is boeiend om elkáár te inspireren door de collectieve intelligentie van een groep aan te spreken over een vraagstuk dat ons bezighoudt. Mogelijke onderwerpen zijn: Hoe is het om hoogbegaafd te zijn? Wat betekent het om veelzijdig te zijn? Het wel/niet aangaan van mijn eigen hoogbegaafdheid? Hoe ga ik om met oordelen (over anderen)? Hoe kunnen we onze hoogbegaafdheid en intensiteiten/sensitiviteit benutten? Hoe zorg ik goed voor mezelf? Welke methodieken heb ik ontwikkeld om mezelf aan te sturen? Hoe werkt jouw hoofd?

Dialoog
Het voeren van dit soort gesprekken – dialoog – is ons vak. Het mooie van dialoog is dat het niet alleen nieuwe inzichten oplevert omdat het stimuleert samen te denken, maar mensen ook op een dieper niveau met elkaar verbindt. Dit komt doordat het uitwisselen van persoonlijke ervaringen – in plaats van meningen – centraal staat.

Praktisch

  • een groep van 6 tot 8 geïnteresseerden
  • drie avonden van 19.30 tot 22.00 uur, inloop vanaf 19.00 uur
  • elke avond een ander onderwerp
  • op 23 mei, 19 juni en 3 juli 2019
  • IJburglaan 1556, Amsterdam. Na 19.00 kun je hier gratis parkeren
  • de kosten bedragen 150 euro voor drie bijeenkomsten (inclusief btw, thee, koffie en wat lekkers)

Wil je meedoen, meld je dan aan via dit formulier.
Heb je vragen? Mail, app of bel dan Renate van der Veen: 06-14 890 474.

Partnerschap
Renate van der Veen van Spirit of the Age en Hildi Glastra van Loon van deDNKRS organiseren deze avonden samen. Renate is coach en dialoogtrainer en Hildi is trainer, coach en beeldend therapeut voor hoogbegaafde kinderen en jong volwassenen. Hieronder stellen we onszelf nog even kort voor.

Renate van der Veen
Renate coacht sinds 2012 hoogbegaafde volwassenen. Ze coacht door een tijdje mee te reizen op het ontwikkelingspad van de coachee. Daarbij werkt ze met een waarderende aanpak: heel goed worden waar je van nature goed in bent en gebruikt de taal van teamrollen. Samen ontdekken vanuit de praktijk van alle dag.

Hildi Glastra van Loon
Hildi richtte in 2011 deDNKRS op. Als beeldend therapeut en specialist hoogbegaafdheid helpt zij kinderen om zichzelf beter te begrijpen en gebruik te maken van hun sterke kanten. Door werkelijk contact te maken en samen op onderzoek uit te gaan, voelen kinderen zich gezien en kunnen zij zichzelf weer zijn.

Verrijkingsklas deDNKRS start op 6 maart in regio Den Haag

Na de voorjaarsvakantie – op 6 maart – start deDNKRS een verrijkingsklas voor kinderen uit de regio Den Haag. Kinderen vanaf groep 5 kunnen zich inschrijven.

Locatie: Montessorischool Nieuw Vreugd & Rust, Montessoristraat 1, 2273 AC Voorburg.

De verrijkingsklas is bedoeld voor hoogbegaafde kinderen die iets méér willen of nodig hebben. Méér plezier, méér inzicht in zichzelf, méér kennis over denken en leren.

Meer informatie over onze verrijkingsklassen

Inschrijven

Hoe uitdagend is jouw Kerst?

Hoe uitdagend is jouw Kerst?

 

Subsidieregeling voor onderwijs aan hoogbegaafden per 1 januari 2019

Een kans voor scholen om te benutten. Kijk bij onze verrijkingsklassen, cursussen en teamtrainingen voor ons aanbod. Wij denken graag mee over (andere) zinvolle initiatieven voor uw school.

Regeling subsidie begaafde kinderen po en vo
Vanaf 1 januari 2019 wordt een nieuwe subsidieregeling voor onderwijs aan hoogbegaafden van kracht vanuit de afspraken die gemaakt zijn in het Regeerakkoord.

Tussen 1 januari en 31 maart 2019 kunnen samenwerkingsverbanden en scholen voor primair en voortgezet onderwijs financiële ondersteuning aanvragen voor de begeleiding van (hoog)begaafde leerlingen. Hiermee wil het Ministerie van OCW voor een periode van vier jaar de samenwerkingsverbanden stimuleren om een onderwijs- en ondersteuningsaanbod voor leerlingen met kenmerken van begaafdheid op te zetten, uit te breiden dan wel te bestendigen. Binnen scholen is meer kennis nodig over hoogbegaafdheid, aldus de Rijksoverheid.

Een subsidie wordt verstrekt om, eventueel in samenwerking met andere partijen, extra ondersteuning aan te bieden aan leerlingen met kenmerken van begaafdheid, die niet voldoende hebben aan het aanbod in het reguliere onderwijs, voor zover de extra ondersteuning niet onder de basisondersteuningsvoorzieningen valt.

Extra ondersteuning
Onder extra ondersteuning wordt in ieder geval verstaan:

  • het inzetten van begeleiders met expertise op het gebied van begaafdheid om het zelfregulerend vermogen van leerlingen met kenmerken van begaafdheid te vergroten;
  • het aanbieden van een ontwikkelomgeving die inspeelt op begaafdheidskenmerken;
  • het aanbieden van arrangementen voor complexe ondersteuningsbehoeften van leerlingen met kenmerken van begaafdheid;
  • het aanbieden van voorzieningen om de doorlopende ontwikkeling van leerlingen met kenmerken van begaafdheid te stimuleren;
  • het vergroten van de expertise op het gebied van begaafdheid en het faciliteren van de professionele ontwikkeling van betrokken medewerkers;
  • het versterken van de onderlinge samenwerking tussen scholen in de regio;
  • het organiseren van initiatieven om de samenwerking tussen onderwijs, zorg en andere instanties in de eigen regio en omgelegen regio’s te verbeteren; of
  • het structureel opnemen van complexe vraagstukken over begaafdheid als aandachtsgebied.

Criteria subsidieregeling
De aanvragen worden beoordeeld op de volgende criteria:

  • Doelstelling en visie: het is duidelijk op welke doelen en doelgroep het activiteitenplan zich richt, en in hoeverre het activiteitenplan logisch aansluit op de analyse van de behoefte en de doelen die zijn gesteld.
  • Samenwerking en draagvlak: samenwerking tussen en draagvlak van verschillende partijen bij het uitvoeren van het activiteitenplan.
  • Expertiseontwikkeling en kennisdeling:
    a. de mate waarin aandacht is voor de continue ontwikkeling van de expertise, en
    b. kennisdeling, zowel binnen het samenwerkingsverband als regionaal en landelijk.
  • Evaluatie van de voortgang: met een jaarlijkse zelf-evaluatie (aan de hand van monitor Nationaal Regieorgaan Onderwijsonderzoek) worden het doelbereik en de expertiseontwikkeling geëvalueerd en worden eventueel verbeteringen in de aanpak doorgevoerd.
  • Haarbaarheid en duurzaamheid: het plan dient organisatorisch, financieel en inhoudelijk haalbaar te zijn, risicofactoren zijn in beeld en het aanbod kan geborgd worden na afloop van de subsidie.

Aanvraag indienen
Vanaf 1 januari komt op de website dus-i.nl een formulier beschikbaar om de subsidie aan te vragen. De samenwerkingsverbanden moeten hierbij een activiteitenplan en begroting indienen. Een commissie zal de minister adviseren over de aanvragen. De minister verdeelt vervolgens het beschikbare bedrag over de aanvragen waarover de commissie positief heeft geadviseerd.

Klik op de afbeelding om de gehele regeling downloaden.